Background Print only logo
Cert logo
på svenska | in English
www.viestintävirasto.fi
Etusivu | Varoitukset | Tietoturva nyt! | Haavoittuvuudet | Ohjeet | Katsaukset | Palvelut | Esitykset |

Kyberturvallisuuskeskus

PL 313
00181 Helsinki

Mediayhteydenotot puhelimitse:
0295 390 248 (pvm/mpm)

Salausavaimet

Viestintävirasto

Itämerenkatu 3 A
00180 HELSINKI
Puhelinvaihde: 0295 390 100 (pvm/mpm)

Tarkat yhteystiedot

Tietoa evästeistä

Kyberturvallisuuskeskus Facebookissa

Etusivu > Tietoturva nyt! > 2012 > Maaliskuu > Tilaamattomista tekstiviestipalveluista ei tarvitse maksaa

Tietoturva nyt!

20.3.2012

Tilaamattomista tekstiviestipalveluista ei tarvitse maksaa

Tänään on useista eri lähteistä tullut tietoja tekstiviesteistä, joissa on kerrottu matkapuhelinliittymän haltijan tilanneen kuukausimaksullisen palvelun. Tilaamattomista palveluista ei tarvitse maksaa, mutta jos on saanut palvelun tilaamisesta kertovan viestin, puhelinlaskua on syytä tarkkailla. Aiheettomista laskuista tulee reklamoida palveluntarjoajalle ja puhelinoperaattorille.

Matkapuhelinliittymien haltijoille on tullut tekstiviestejä, joiden lähettäjäksi on merkitty GTradeInc. Viestin sisältö on seuraava:

"Mainoskirje aktivoitu. Saat 3 mainosta/vko. Hinta 20e/kk, veloitetaan puhelinlaskussasi. Peruuta milloin tahansa ilmaiseksi, tekstaa: TXT5 PERU numeroon 17163"

Tekstiviestipalvelun voi yleensä tilata joko lähettämällä tilausviestin matkapuhelimesta tai tilaamalla palvelun esimerkiksi www-sivun kautta. Joskus palvelun tilaaminen voi liittyä www-sivulla olevaan kilpailuun tai mainoskampanjaan. Tällöin tilattavan palvelun ehtojen tulee olla sivustolla selvästi näkyvillä. Sen lisäksi palvelun tilaus tulee vahvistaa erillisellä vahvistusviestillä.

Jos palvelua ei ole tilannut, ei palvelusta myöskään tarvitse maksaa. Tilaamatonta palvelua ei myöskään tarvitse peruuttaa. Tuntemattomista numeroista tulleisiin viesteihin ei kannata vastata, sillä vastaaminen voi olla maksullista. Palvelun tuottajan täytyy pystyä osoittamaan, että tilaus on tehty.

Jos puhelinlaskulla on veloituksia tilaamattomista palveluista, tulee asiasta reklamoida kirjallisesti sekä puhelinoperaattorille että palvelun tarjoajalle, jos se on tiedossa. Jos asia ei muuten selviä, asiasta voi ilmoittaa myös poliisille.

Lisätietoja tekstiviestipalveluihin liittyvistä seikoista löytyy Kuluttajaviraston ja Maksullisten palvelujen eettisen lautakunnan (MAPEL) sivuilta.

Lisätietoa

Sivua päivitetty 20.03.2012   Tulostusversio Tulostusversio